Co je SMART komunikace a proč by vás to mělo zajímat?

23. června 2017

Rozhodnutí o výběru nového komunikačního systému se může zdát banální, ale věřte, že ovlivni život ve vašem městě či obci na desítky let dopředu. Rádi bychom Vás proto seznámili s novým trendem, který se stává normou pro zodpovědné starosty. Tím trendem je SMART komunikace.

Jak definuje SMART komunikaci Evropský parlament?

Komunikace, stejně jako celý náš svět se vyvíjí a systémy, které stačily před 10 lety už dnes nefungují. Proto Evropský parlament a Charta Smart cities definují nový typ SMART komunikace, jako způsob informování, který splňuje tyto 4 podmínky:

  1. Měřitelnost
  2. Cílitelnost
  3. Okamžitá (instantní) komunikace
  4. Zpětná vazba

Jen teorie nebo budoucí legislativa?

V tuto chvíli se jedná hlavně o teoretický koncept, ale stejně jako ostatní strategie formované na úrovni Evropské unie, je pravděpodobné, že i SMART komunikace bude v budoucnu implementována do Českého práva. A byla by škoda přecházet na nejmodernější způsob informování až na základě legislativy, když už teď může být pro Vás zavedení SMART komunikace výhodné. Pojďme si to rozebrat podrobněji.

statistiky-mobilniho-rozhlasu

1) Měřitelnost

Měřitelnost je jednou z hlavních charakteristik dnešní doby. Měříme kolik kalorií sníme, kolik kroků ujdeme, kolik hodin spíme i kolik lajků dostal náš příspěvek na Facebooku. V rámci komunikace jsme ale do této chvíle často spoléhali na odhady, nebo na čistou náhodu.

U zpráv běžné důležitosti mohou být statistiky pouhou zajímavostí, ale co krizové zprávy? Nikdo z nás by si jistě nevzal na zodpovědnost nechat informaci o blížící se povodni náhodě. Díky SMART komunikačním systémům přesně víte, kolik občanů informujete, kdo zprávu dostal a případně i kdo ji četl. Můžete si tak být jistí, že občané mají všechny informace.

Filtrování podle vyplnění

2) Cílitelnost

V dnešní době, kdy se na našem mobilu objevuje jedna zpráva za druhou a notifikace pípají jako splašené, občané vítají možnost si přizpůsobit informace, které dostávají, podle sebe. Zadáním adresy, věku nebo zájmů mohou ovlivnit, jaké zprávy budou dostávat. Preference si také mohou kdykoliv změnit.

Nejen, že tak předejdete stížnostem ze strany občanů na nerelevanci zpráv, ale ještě ušetříte znatelné náklady tím, že informace posíláte vždy jen těm občanům, kterých se věc týká. Čištění ulic jen konkrétní čtvrti a pozvánku na fotbalový zápas příznivcům sportu.

seniori-do-aktuality

3) Aktuální informace

Už nestačí zrekapitulovat minulé dění v obecním měsíčníku nebo vyvěsit program akcí na rok dopředu na úřední desku. Informace jsou zkrátka tím lákavější, čím jsou aktuálnější. Kritériem chytré komunikace je proto možnost komunikovat odkudkoliv a z jakéhokoliv zařízení v řádu vteřin nebo maximálně minut.

Už nikdy nebudete muset běžet v teplácích na obecní úřad vyhlásit důležitou novinku nebo z dovolené volat na radnici, ať z Vašeho počítače odešlou připravený newsletter. Ke svému účtu se dostanete z jakéhokoliv mobilu, tabletu i počítače odkudkoliv na světě. A právě tato volnost je velkou výhodou, kterou tradiční komunikační prostředky neumožňují.

referendum-o-lipach-pomoci-hlasovych-zprav

4) Zpětná vazba

Stále více zastupitelů, rad a zasedání je opatrných v přijímání jakýchkoliv rozhodnutí. Často si totiž nejsou jistí, jak by na změny reagovali jejich občané. Díky moderním komunikačním systémům, které umožňují zpětnou vazbu, si můžete vždy předem zjistit názory občanů a podle toho rozhodnout. Budete tak moci svá rozhodnutí podložit měřitelnými daty i veřejným míněním.

Občané se naučí vážit si svého okolí a oceňovat vaši práci. Tím, že vám mohou sami předkládat návrhy na zlepšení a upozorňovat na poruchy a drobné nedostatky, vám navíc šetří čas i peníze. Nikdo totiž nedokáže být všude najednou, ale vy máte stovky až tisíce lidí, kteří táhnou za jeden provaz – a to je velká pomoc.


Související

Kontaktujte nás!