Shánění vánoční dárků pro mnohé lidi znamená jediné – stres. Pro HRisty dvojnásobný, jelikož „akci dárky“ musí řešit i ve firmě. A nejde jen o to vymyslet, „co“ dávat. Je třeba se připravit na dohady s vedením kvůli rozpočtu, zklamané zaměstnance, protože nikdy se nejde zavděčit všem, i nabité dny. Ostatní běžná agenda totiž nepočká. Tady je proto pár tipů, jakým směrem se při výběru dárků vydat, i několik bodů k tomu, jakým dárkům je lepší se vyhnout.
Kolikrát už jste dostali/rozdali láhve vína? Kdy naposledy jste využili předmět s reklamním logem firmy? Tyto univerzální neosobní dárky jen ukazují, že jste se nad dárkem nezamysleli. Darujte něco, co vaši zaměstnanci skutečně využijí, ať už v práci nebo ve svém volném čase.
Při přemýšlení nad dárky nezapomeňte na vaši firemní DNA. Dárky sice nemusí nutně souviset s vaším oborem, ale jiné dárky očekává zaměstnanec právní kanceláře, jiné zaměstnanec továrny na zpracování masných výrobků, jiné nadšený startupista.
Vánoční dárky jsou skvělou příležitostí, kdy kromě obdarování můžeme udělat i „dobro navíc“. Při výběru se zkuste zamyslet nad ekologií – materiálem a původem věci i tím, komu putují peníze z prodeje. Podpořte místní značky nebo chráněné dílny. Uděláte radost nejen zaměstnancům, ale zároveň přispějete na dobrou věc.
A teď pár konkrétních tipů, kterými se můžete při výběru dárků pro zaměstnance inspirovat.

Barterování je pro Vánoce jako dělané. Nebojte se za účelem vánoční dárků oslovit jiné značky nebo spolupracující firmy. Může jít třeba o poukazy do nejbližších podniků, vstupenky na akce, otevřený firemní účet do oblíbené kavárny, poukaz na lekce jógy apod.
Oceňte usilovnou práci zaměstnanců tím, že jim dáte volno navíc. Využít jej mohou třeba rovnou na Vánoce. Pokud nemůžete dát úplné volno, umožněte zaměstnancům mezi svátky pracovat z domova.


3) Dárkový poukaz
Poukazem nešlápnete vedle. Obdarovaný dostává možnost vybrat si dárek, který mu nejlépe konvenuje. Na vás je jen správně trefit podnik či e-shop. Pozor ale, i zde se můžete spálit. Dárek nebude fungovat, pokud dáte poukaz do sportovních potřeb někomu, kdo nesportuje, nebo zajistíte masáž někomu, kdo je z podstaty nekontaktní.
Finanční dárek je sice bez nápadu, jeho výhodou ale je, že si za něj každý může pořídit to, co opravdu potřebuje a co mu skutečně udělá radost. Slabým místem je rozhodnutí o výši částky a určení, kdo si zaslouží více a kdo méně. Při rozhodování proto vezměte v potaz např. účast na projektech, docházku, ochotu zaměstnance vzít práci navíc nebo přesčas, ale také chuť zapojit se do života firmy třeba zaučením nového kolegy.


Chcete dát dárek, který bude i dárkem pro vás jako zaměstnavatele? Darujte vzdělání. Zařiďte zaměstnancům poukazy a slevy na jazykové či odborné kurzy, které rozvinou jejich kompetence. Hezkým dárkem může být také předplatné časopisu. novin nebo zajímavého podcastu.
Poděkování za práci v uplynulém roce by mělo jít ruku v ruce s hmotným dárkem. Provést jej můžete několika způsoby – osobním dopisem, při proslovu na vánočním večírku, osobně při schůzkách s jednotlivými zaměstnanci, ale třeba i interní kampaní. Pokud máte špičku před Vánoci, poděkování ve stylu „Jste naši vánoční hrdinové“, které vytvoříte v zaměstnanecké aplikaci a které bude navázáno na sdílení úspěchů a pochval jednotlivých zaměstnanců (i mezi sebou), podpoří nejen týmového ducha, ale zároveň ukáže, že si ceníte práce zaměstnanců.


Chcete potěšit kolegy něčím opravdu originálním? Připravte jim adventní kalendář plný výhod, benefitů a slev. Každý den může do e-mailu nebo zaměstnanecké aplikace dorazit malé překvapení v podobě voucheru, na stole je může čekat sladkost, káva zdarma, vánoční ozdobička – nápadům se meze nekladou.
TIP – Stále nevíte, co darovat? Udělejte pomocí zaměstnanecké aplikace mezi zaměstnanci průzkum, jak byli spokojeni s dárky v uplynulých letech a co by nyní uvítali.
Trička, hrnky nebo propisky s logem firmy působí spíš jako reklama než dárek. Pokud nejde o kvalitní a nápadité předměty, které zaměstnanci dokážou rádi využívat i v osobním životě, raději se těmto dárkům vyhněte. Triček s logem firmy „na doma“ máme každý ve skříni dost. Pokud přesto chcete firemní merch jako dárek, opět je dobré se zaměstnanců poptat, co by nejvíce ocenili.
Pozor na univerzální, neosobní a levné dárky. Obyčejná káva, sáčkový čaj, stolní kalendáře nebo levná kosmetika říkají: „Potřebovali jsme něco levného pro všechny“. Vytrácí se osobní dotek, podobných dárků dostane každý během Vánoc několik. Zkuste být originálnější. Samozřejmě tím ale nechceme odradit od čajů či svíček – vždy je podstatná kvalita. Sypaný bio fair trade čaj nebo ručně vyráběná sójová svíčka s přírodními esenciálními oleji samozřejmě svůj účel splní.
Staré reklamní materiály, zboží z firemních skladů nebo dárky, které firma obdržela od klientů během roku nebo měla naopak nachystané pro ně a kterých je potřeba se zbavit, opravdu nikomu pod stromečkem úsměv nevykouzlí. Takový dárek ztrácí jakýkoliv efekt poděkování.
Sarkastické hrnečky, trika s nápisem „sexy kolegyně“, toaletní papír s potiskem a další jiné dárky „pro pobavení“ mohou v kolektivu působit trapně a nevhodně. Tento typ dárků je vhodný pro kamarády, dovolit si je možná mohou malé startupy o deseti zaměstnancích, kde se všichni znají. Firmy by se jich ale měly vyvarovat.
Poukaz na 10% slevu na nákup, kup dva a třetí dostaneš zdarma. Dárky, které je možné uplatnit jen tehdy, když si zaměstnanec musí sám něco koupit, nejsou opravdové dárky. Působí jako další z mnoha reklamních letáků, které dostáváme denně v obchodech.
Možná vás napadne – proč to všechno vlastně dělat? Ocení to vůbec zaměstnanci? Budu z toho jako zaměstnavatel něco mít? Odpověď je jednoduchá, ANO. Vánoční benefity nejsou zbytečnost.
„Vánoční benefity prospívají firemní kultuře. Je to příležitost, kdy dát najevo zaměstnancům, že si jich vážíme, poděkovat jim za jejich celoroční úsilí. Dárek je důkazem, že si druhého všímáme, máme s ním vztah. Posilujeme tím zaměstnancovu loajalitu k firmě a společně utužujeme vzájemné vztahy,“ říká Ondřej Švrček, zakladatel Munipolis.
Není posílení kolektivu a vztahů ten správný argument pro to, aby vám vedení uvolnilo dostatek financí? Zkuste stejně jako oni argumentovat penězi. Udržet si spokojeného zaměstnance je daleko méně finančně náročnější než nábor nového.
TIP: Pozor! Dárek není úplatek. Pokud ve vaší firmě péče o zaměstnance pokulhává, vánoční dárky vás nezachrání. Nespokojeného zaměstnance neopijete rohlíkem.
