Černý kouř nad městem, hasiči v akci a obavy obyvatel. Když se v červnu v České Lípě rozhořel požár vrakoviště, radnice potřebovala rychle předat lidem důležitou zprávu: „Nevětrat, neotvírat okna.“ Místo spuštění obecního rozhlasu, který by mohl vyvolat zbytečnou paniku, využila městská komunikace modernější cestu – sociální sítě a systém Munipolis.
Přestože někteří obyvatelé očekávali spuštění obecního rozhlasu, město od něj záměrně upustilo. Důvod vysvětlila mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová: „Zvolili jsme proto variantu informování prostřednictvím Facebooku města a systému Munipolis. Máme zkušenost, že spuštění klasického rozhlasu lidi spíše vyděsí. Nemusí rozumět dobře, co se hlásí, nebo mohou začít panikařit, že jsou opravdu ve velkém nebezpečí.“
Rozhlas se v České Lípě podle pravidel spouští pouze při skutečně krizových situacích, jako jsou například povodně. Výjimku tvoří místní části jako Dobranov nebo Vlčí Důl, kde slouží i ke kulturním oznámením.
V případě požáru dostali obyvatelé pokyn „nevětrat a neotvírat okna“ přes Facebook města a Munipolis. Upozornění tak dorazilo během okamžiku přímo do mobilních telefonů, e-mailů nebo aplikace.
Systém se ale neuplatňuje jen při mimořádných událostech. Česká Lípa jej běžně využívá k informování o:
Každý si může zvolit, jaký typ informací chce dostávat, a zadat přesnou adresu kvůli cíleným hlášením. Používání systému je pro občany zcela zdarma.
Zavedení systému Munipolis hodnotí pozitivně i starostka Jitka Volfová: „Zavedení tohoto systému považuji za velký krok dopředu v přímé komunikaci s občany. Vše od nás naši občané dostanou do e-mailu či do aplikace a informace se dozvědí jedním kliknutím.“
Chcete se inspirovat příběhem České Lípy? Podívejte se, co může Munipolis přinést i vaší samosprávě.