Asi 1900 odběratelů má v Třebíči s 36.000 obyvateli služba Mobilní rozhlas. Informace o dění ve městě díky ní lidé získávají pomocí SMS, asi 500 lidí pak používá přímo aplikaci určenou pro chytré telefony, které je kromě zpráv propojí s dalšími weby.
Informaci řekla mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová. Stejnou službu využívají i další města v kraji. Ve Žďáru nad Sázavou mají lidé možnost sledovat online pohyb autobusů městské dopravy. O zavedení obdobné služby uvažuje Jihlava.
Podle Jaroslava Škrobáka z jihlavského magistrátu jde prozatím o návrh, jak využívat data, která o pohybech na dopravních linkách už dopravní podnik shromažďuje. Uvedl také, že není nezbytné vytvářet speciální mobilní aplikaci, postačí webové stránky. „I webová aplikace už se dnes bez problému zobrazí v chytrém mobilu,“ řekl Škrobák. Prostřednictvím webu města už tak mají lidé v Jihlavě možnost najít konkrétní hrobová místa nebo hlásit závady.
Zakoupení roční licence na Mobilní rozhlas včetně aplikace vyšlo Třebíč na 35.000 korun bez DPH, další náklady pro město představuje rozesílání SMS. O zavedení stejné aplikace uvažuje i Jemnice a používá ho Telč.
Kromě Mobilního rozhlasu nabízí Třebíč také aplikaci podporující cestovní ruch ve městě a okolí. Její vznik byl součástí dotovaného programu výstavby rozhledny na Pekelném kopci. Ve svých mobilech ji má nainstalovanou asi 150 lidí.
Na cestovní ruch je zaměřená i aplikace z roku 2012, kterou nabízí jednadvacetitisícový Žďár nad Sázavou. Stála asi 150.000 korun a město ji pořídilo díky stotisícovému příspěvku kraje určeného na podporu památek UNESCO na Vysočině.
Podle mluvčího radnice Jakuba Axmana slouží aplikace Žďár nad Sázavou město památky UNESCO jako online průvodce městem, nabízí přehled restaurací, hotelů, koupacích ploch včetně kvality vody, kalendář kulturních akcí, odkazy na vyhledávání spojů MHD. Zájemce dokáže po městě navigovat.
Asi tři roky mají ve Žďáru nad Sázavou cestující městské hromadné dopravy možnost používat aplikaci Kdy přijede, která informuje o aktuálním příjezdu konkrétního autobusu. Dopravní podnik Zdar za službu platí asi 4000 korun měsíčně, denně ji využívá 30 až 40 lidí, řekl ČTK vedoucí osobní dopravy Lukáš Německý.
Na konci loňského roku přestala fungovat aplikace Incity. V roce 2013 ji zřídila společnost Intelis. Podle ředitele společnosti Jana Báry to měla být platforma pro lokální inzerenty nabízející služby hotelů a restaurací, do které mohla vstupovat i města s nabídkou kulturních akcí nebo informacemi o dopravě.
„Vůbec to nevyšlo, jsme přesvědčeni o tom, že tam prostor pro komerční fungování vůbec není,“ řekl Bára. Incity používala Telč, Pelhřimov nebo Havlíčkův Brod. Ani v jednom z měst ji ale lidé příliš nepoužívali. „Hojně využívané to moc nebylo, jednou dvakrát do roka někdo jejím prostřednictvím poslal nějaký námět,“ řekla Andrea Unterfrancová z pelhřimovského městského úřadu. Město podle ní připravuje nový portál úředníka, který má občanům online zpřístupnit veřejnou správu.